Genevieve ZOÏA

Career path

  • PU since 2012.
  • Member of LIRDEF since 2002.

Diplomas

  • EHESS thesis, Paris: 1996 (ed. N. Belmont).
  • HDR: 2009, Montpellier 3 University.

Prizes, distinctions and coordination or participation in research projects

  • Scientific direction of the research project "Sectorisation et mixité sociale" (Sectorization and social diversity) for the Urban Plan Research Program: Renewing the urban environment in the name of social diversity, Paris. 2002/2009.
  • Direction of the research mission for CNESCO "Émergence des mouvements participatifs des parents aux politiques de mixité", 2015.

Administrative, research and development responsibilities

  • Member of the Réseau International Education et Diversité(RIED).
  • Member of the International Comparative Conference "Social, educational and ethnocultural diversity at school: what policies for the success of all pupils?" #cci_mixités, CNESCO, Paris.
  • Member of the Board of the Faculty of Education/UM.
  • Steering committee for the magazine Diversité (Ville - École - Intégration), Paris.
  • Editorial board of Les Cahiers du Cerfee. Montpellier, France.
  • Head of Master 1, Health, Humanities, Autonomy, UM1-Faculty of Medicine.
  • Responsible for the Master's degree in "Educational management: school life and mediation", ESPE, Montpellier.

The most representative works

  • Zoïa G., Mabilon-Bonfils B., (2014). Laïcité au risque de l'autre. Paris : L'Aube
  • Visier L., Zoïa G. (2009). La carte scolaire et le territoire urbain. Preface F. Dubet, Paris: PUF
  • Zoïa G. (2010), in J.P. Payet, La sociologie au défi des acteurs faibles, Rennes: PUR
  • Zoïa G. (2009). "Mixité sociale et choix du collège". In M. Duru-Bellat M. & D. Meuret. Les sentiments de justice à et sur l'école, Brussels: De Boeck.
  • Zoia G., Schiff C. (2004). L'accueil à l'école des élèves primo-arrivants en France, Paris: La Documentation Française.

The 5 most representative articles

  • Zoïa G. (2015) "Forming teachers for cultural diversity", Formation/Formations, Diversité N° 177, Canopé , Paris.
  • Zoïa G., (2013) Morale laïque et identités à l'école, Revue Le Télémaque, n° 43, May 2013.
  • Zoïa G., (2012). "Laïcité et identité culturelle", Tréma, n° 37.
  • Zoïa G. (2010). "Addressing the issue of communities in the school: what realities, what tools?". Cahiers du CERFEE, n° 29, February 2019
  • Zoïa G. (2010). "Le collège, la ville et la mixité sociale". Les Annales de la Recherche Urbaine, n°106, p. 39-47.
  • Zoïa G. (2010). "Faut-il avoir peur de l'ethnicité: le cas français". Anthropologie et Sociétés, Représentations et pratiques sociales de l'économie, 34-2, 2010, Québec : Université Laval.