Thematic cluster 3 - Political territories

An interest in the territorial dimension in the analysis of political and social phenomena is one of the most enduring hallmarks of CEPEL's intellectual identity. Present in the early days of the unit, when it adopted its current acronym in the early 1980s (in the form of "Centre comparatif des politiques publiques et des espaces locaux"), it is expressed/manifested through an assumed attraction for forms of localized analysis of or/and policies in which the territory is set up as a referent for mobilization by actors, at the political or/and social or/and institutional levels, and in the design and implementation of specific public action programs. The subsequent move to specialize in Mediterranean Europe, which materialized in the early 2000s with the rebranding of the laboratory as the "Centre d'Etudes Politiques de l'Europe Latine", was also about asserting a specific territorial anchorage, circumscribing an area of expertise that proved fully compatible with the unit's original vocation. In this respect, the more recent forms of diversification and/or transcendence at the turn of the 2010 decade (transatlantic openness, taking into account the TU dimension, questioning global perspectives) can be seen as the addition of a further stratum to a collective intellectual approach based on concentric circles that have always placed territorial questioning at the heart of reflection. The "Territories" axis of the CEPEL project is thus irrigated by a series of research projects that are in part heirs to past efforts, and whose fruits must be developed, and by a renewal of perspectives in line with emerging issues and forces that have joined the laboratory (territorial recomposition of institutional arrangements and public action dynamics, revival of territorially-based political mobilizations, etc.). This research has thus made particularly useful contributions to the study of the dynamics of identity construction and deconstruction (constructions of national identities and territorial contestation of stato-national arrangements), to the investigation of the specificities of local political spaces and to the analysis of regional political attitudes and behaviour. In the light of the research prospects likely to be developed at the laboratory, these are likely to feed into several lines of research, where appropriate partly in connection with aspects developed in the "health" and "environment" axes. Three lines of research can be distinguished: territories and public policies, identities and political behavior, and politics of the South.

Territories and public policies

Comme exposé, le lien entre politiques publiques et territoires constitue un point d’ancrage essentiel au sein du CEPEL dont les chercheurs envisagent de décliner les potentialités, au prisme de différents secteurs et en prise avec les évolutions politiques et sociales les plus significatives, de la manière suivante.Sur la base des recherches effectuées dans la période précédente (Programme « Raconter la maladie : Cancer et quartiers précarisés » 2015-2018), Gilles Moutot, Laurent Visier et Geneviève Zoïa projettent de continuer à développer une approche territoriale dans les secteurs santé et éducation à partir de l’analyse des politiques alimentaires scolaires (programme ACTER, financement région Occitanie de 170 000 € sur programme Recherche et Société). Cette approche élargit la focale adoptée précédemment sur les quartiers précarisés en développant une comparaison entre territoires régionaux urbains à partir de « la ville à trois vitesses » au prisme d’une comparaison entre lieux socialement typés au sein de la région Occitanie.Aurélia Troupel propose l’examen des politiques institutionnelles avec l’analyse des développements de la réforme territoriale en France. Lancé en 2008, sous le quinquennat de Nicolas Sarkozy, ce chantier connaît, depuis plus d’une dizaine d’années, de multiples rebondissements. Affectant tout autant les compétences que leurs périmètres, promouvant certaines collectivités territoriales et tentant d’en supprimer quelques-unes, cette réforme territoriale redéfinit en profondeur le système politico-administratif français. Il est donc essentiel d’en suivre les évolutions car elles ont une incidence directe sur la sociologie des élus.Jean Joana situe ici la question de l’analyse des rapports entre opérations extérieures et transformations des politiques de défense. Depuis la fin de la Guerre froide, au cours de laquelle la mission principale des forces armées occidentales était la défense de leur territoire national, les missions de « projection de force », consistant pour un Etat à intervenir avec des moyens militaires dans un conflit armée éloigné de ses propres frontières ont pris une importance croissante.  L’impact de ces nouvelles missions sur l’organisation et les conditions d’emploi des forces armées fait l’objet d’un débat entre les spécialistes de sociologie militaire ou des études stratégiques. L’objectif de ce projet est de prendre pied dans ce débat en mobilisant les outils classiques de l’analyse des politiques publiques. Dans cette perspective, la manière dont les exigences de ces nouvelles missions sont prises en compte dans le cadre de la définition et de la mise en œuvre des politiques d’acquisition d’armement ou de gestion de la ressource humaine des forces armées sera examinée. Il s’agira notamment d’apprécier ce que cette prise en compte change aux instruments mobilisés dans le cadre de ces politiques, aux objectifs qui leurs sont attribuées, aux rapports de force entre acteurs, qui y sont associés, etc. Ces réflexions seront conduites dans une perspective comparée, à partir notamment des cas britanniques et français, qui apparaissent au niveau européen comme particulièrement concernés par l’implication de leurs forces dans ces nouvelles missions d’intervention.Emmanuel Négrier intègre également ici l’étude du rapport entre politiques culturelles et territoire. La territorialisation des politiques culturelles est en effet l’une des thématiques les plus anciennes attachées au laboratoire. Elle est d’abord l’un des aspects des changements qui affectent le secteur culturel, en termes de changement d’échelle (intercommunalité, régionalisation, agencification). Elle est ensuite l’un des niveaux privilégiés d’observation des changements de paradigme (tournant participatif, mise en œuvre des droits culturels, nouvelle économie culturelle), en France comme dans une perspective comparative. La documentation et la mise à l’épreuve critique de ces changements passent par la mise en œuvre de trois principaux projets de recherche. Le premier traite du tournant participatif dans les politiques culturelles en Europe, et s’engage par un colloque international organisé à Montpellier (mai 2019), des séminaires et publications à venir. Il est soutenu par le programme Europe Créative. Le deuxième s’intéresse au phénomène de festivalisation des politiques culturelles, en déplaçant la focale vers une interrogation sur la valeur sociale des festivals. Ce projet est soutenu par trois régions françaises, France Festivals et la SACEM. Le troisième consiste dans le copilotage de la collection « Politiques culturelles » (avec Philippe Teillet) aux P.U.G., où nous publions le premier opus: « Les projets culturels de territoire ». Christophe Roux inscrit dans le cadre de ce thème l’étude comparative du processus d’institutionnalisation de la science politique comme discipline académique en Europe. Insérée dans le cadre du projet COST ProSEPS (Professionalization and Social Impact of European Political Science), cette recherche collective portée par une trentaine de partenaires vise à apprécier empiriquement et comparativement le degré d’intégration de la discipline au sein des espaces d’enseignement supérieur et de recherche du continent, France incluse, tout en étudiant les dimensions d’internationalisation (avec Marc Smyrl), de visibilité médiatique et d’impact sur la décision publique des politistes européens.

Political identities and behavior

Plusieurs recherches phare au sein du laboratoire saisissent le territoire au prisme des questionnements de l’action politique entendue de façon large autour de la manipulation de cadres d’identité collective et de compréhension d’aspects variés de l’étude des comportements politiques.Alexandre Dézé entend poursuivre, dans une double perspective d’élargissement et d’approfondissement, l’exploration d’objets d’étude qui sont au cœur de ses préoccupations de recherche depuis maintenant plusieurs années : la sociologie des partis politiques, le phénomène extrême droitier et l’analyse iconique. Trois chantiers seront plus particulièrement entrepris. Le premier consistera en l’achèvement de la rédaction d’un manuel d’introduction à la sociologie des organisations partisanes visant à offrir un bilan synthétique et critique des approches existantes ainsi qu’une analyse renouvelée du phénomène partisan nourrie de multiples exemples empiriques. Rédigé à quatre mains avec Florence Haegel, cet ouvrage sortira dans la collection « Ouvertures politiques » chez De Boeck Editions. Il viendra parachever deux décennies de recherches et d’enseignements sur les partis politiques. Le deuxième consistera à prendre à nouveau la mesure de l’état du Front national/Rassemblement national, dans la lignée du dernier ouvrage collectif codirigé avec Nonna Mayer et Sylvain Crépon (2015). Il s’agira plus particulièrement de questionner la mue lente et progressive de l’organisation mariniste au regard des théories du changement partisan, de continuer à déconstruire le traitement médiatique dont elle fait l’objet et de compléter cette approche par une enquête de réception des évolutions du parti auprès du public. Le produit de ces recherches sera notamment restitué dans un ouvrage à paraître aux éditions Bréal. Le troisième consistera enfin à élargir le champ de ses analyses iconographiques antérieures en prenant part au programme de recherche Guest-Occitanie sur « Les séries télévisées pour repenser le monde et les savoirs » financé par la MSH-Sud et porté par S. Hatchuel, C. Cornillon et S. Sorlin. Il s’agira notamment de participer au travail de construction des séries comme objet d’étude légitime en science politique, à l’élaboration du dispositif méthodologique d’analyse des séries, et à leur étude proprement dite.Emmanuelle Reungoat envisage quant à elle dans ce volet deux projets essentiels. Le premier a trait au thème « européanisation des sociétés nationales et conflits politiques en perspective ». Il s’agit de prolonger les recherches entamées depuis plusieurs années sur l’européanisation de la vie politique nationale en France, ainsi que sur les contestations (les multiples « euroscepticismes ») et conflits générés par l’intégration européenne et leurs effets sur les pratiques et les systèmes politiques.  L’analyse s’attache donc en particulier à l’étude des campagnes et des élections européennes (en particulier suite à la réforme de 2018), à l’évolution des partis politiques et de l’opinion publique, en particulier du point de vue des oppositions mais également des pratiques ordinaires de l’Europe (ou de leur absence). L’insertion dans collectifs de recherche européens aux fins de produire des comparaisons transnationales sera également poursuivie. Un second projet concerne l’évolution des mouvements sociaux et transformation du militantisme en question à travers l’analyse du mouvement des « Gilets jaunes ». Dans le cadre d’une enquête collective nationale articulant une approche quantitative et qualitative, il s’agit d’analyser ce mouvement pour comprendre ce que celui-ci donne à voir de l’évolution des pratiques du militantisme et des logiques de l’engagement mais également ce qu’il permet de révéler de l’évolution des rapports ordinaires au politique. Trois prismes principaux de questionnement seront abordés à Montpellier : la question du rapport ordinaire au politique et aux institutions ainsi que l’analyse du rapport à l’action protestataire et notamment l’entrée en contestation et ses effets. Enfin, le prisme du genre dans la protestation des gilets jaunes est également mobilisé à la fois comme un outil et un objet d’analyse propre s’intéressant à la construction des rapports sociaux de sexe et à leurs usages dans la contestation.Jean-Yves Dormagen coordonne BAROC (Baromètre Opinion Occitanie), associant avec lui 3 autres membres du CEPEL (L. Michel, E. Reungoat, A. Troupel). Financée par la Région Occitanie (190 000 euros) et menée en collaboration avec l’IEP de Toulouse, le terrain et la production des données débuteront au lendemain des prochaines élections européennes et se dérouleront sur deux vagues : entre le 27 mai et le 14 juillet 2019, puis au lendemain des prochaines municipales prévues en mars 2020. L’analyse et la diffusion des résultats sont prévues sur la période 2020-2022. Cette enquête a pour objet les recompositions politiques et les nouveaux clivages à l’œuvre au cours de la dernière période, tout particulièrement depuis l’élection présidentielle de 2017. Elle vise également à étudier les logiques de constitution d’une nouvelle entité politique – la région Occitanie – et à mieux identifier les logiques identificatoires à l’œuvre au sein de la population de la nouvelle région : identifications territoriales (régionales, nationales, européennes…), identifications sociales, identifications religieuses, identifications politiques… Le protocole d’enquête vise principalement à réaliser deux sondages panélisés de grande ampleur (2000 électeurs interrogés en face-à-face à domicile dans le cadre de la première vague, tirés au sort sur les listes électorales de 100 bureaux de votes, eux-mêmes tirés au sort sur l’ensemble de la région, avec proposition à chacun de ces interviewés de signer une autorisation pour être éventuellement recontacté dans le cadre de la seconde vague ou pour participer à un entretien qualitatif).

Éric Savarese has several projects in mind:

  • pursue the analysis of citizenship through a dialogue between the colonial situation and the postcolonial encounter, following on from work on anti-Semitism as a factor in electoral mobilization in colonial Algeria. The aim is to examine the extent to which the colonial situation makes it possible to renew questions on the historical sociology of citizenship, based on research into citizenship in the colonial settlements and historical sociology on the construction of ethnic statistics in colonial Algeria;
  • conduct research on the relative dependence of remembrance policies on models of citizenship (republican, multicultural): research on the French case is currently underway, and could benefit from being subsequently extended to a comparative analysis with other countries, by selecting cases enabling different models of citizenship to be confronted;
  • a survey on "naturalization" is currently underway to establish what meaning it may have for current applicants, whose numbers are on the rise; it is part of the RECIT (Renegotiating Citizenship) research program, and will be the subject of an initial presentation of results at the next AFSP congress (ST 25 devoted to the racialization of public policies from below), and will be extended thereafter.

Together with Farid Boussama, Emmanuel Négrier is leading the "politics in the village" project, which aims to take an in-depth look at the relationship between the inhabitants of a village and politics, and thus put the explanatory theories of political sentiment and voting to the test (strategic, sociological and contextual analyses). This study is based on a long-term investment in a survey field, and three waves carried out on the occasion of the 2007, 2012 and 2017 presidential elections. It is also based on the quantitative processing of electoral data over nearly 40 years of elections (1981-2019). Jean Joana's contribution to the SecEUrity project(Fighting Together, Moving Apart? European Common Defence and Shared Security in an Age of Brexit and Trump), which brings together a dozen European institutions (including CEPEL through this participation for the French qualitative part of this project), and aims to take stock of how the European Union's Common Security and Defense Policy is apprehended by the elites and public opinions of member states at a time when European construction is particularly contested. Bringing together Europe's leading specialists in questions concerning the relationship between public opinion and foreign policy, the project is supported by the Volkswagen Foundation for the period 2019-2021. To this end, it is mobilizing both a qualitative and quantitative approach consisting of both surveying public opinion in 8 member states on this issue, and conducting a series of interviews with civilian and military elites in charge of this policy at national level, as well as atTU and NATO. In particular, the aim is to assess the extent to which the state of public opinion is or is not identified as a constraint by the elites in charge of this policy, how it is likely to be taken into account in the decision-making process, and what capacities these elites have for "framing" public opinion on the issue.

Aurélia Troupel is planning three research projects in this area:

  • the blank vote in rural areas: the aim is to extend the work carried out during the 2014 municipal elections, which highlighted a sharp increase in the blank vote in municipalities where the voting system had been changed (between 1,000 and 3,499 inhabitants). The aim of this project is twofold: to determine whether the sharp increase in the blank and invalid vote in 2014 was cyclical or structural; and to interview voters in order to understand the reasons behind this particular vote;
  • the sociology of departmental councillors: following on from her previous publications, Aurélia Troupel is carrying out a survey of departmental councillors elected in 2015, in collaboration with a CERAPS doctoral student and in partnership with the ADF (Assemblée des Départements de France). The aim of this survey is twofold: not only does it aim to continue examining local councillors who have been the subject of little research to date, but it also aims to study a group of people who have been the focus of much research to date. Above all, it aims to study a staff that, for the first time, has been massively feminized and whose electoral springs have been profoundly modified following the entry into force of the new voting system (law of May 17, 2013) ;
  • 2020 municipal elections: Aurélia Troupel joins the national network coordinated by Rémi Lefebvre and Sébastien Vignon on these elections. The aim is to deploy teams of researchers from different laboratories (CHERPA, CURAPP-ESS, CED, CERAPS, Triangle, etc.) to study this election in 14 cities of over 100,000 inhabitants. Aurélia Troupel is the project coordinator for the Montpellier site, and will be conducting a survey on the sociology of elected municipal officials.

Christophe Roux's aim in this section is to provide a comparative analysis of the persistence of regionalist mobilizations in Europe, as attested by numerous empirical occurrences at the time of writing. The aim is to place the socio-historical logics of this specific type of participation in context, to analyze its changing forms and variable territorial holdings, and to carry out a contextualized analysis of the driving forces behind the successes and failures of a current that also calls for conceptual and theoretical clarification.

Politique des Suds

The "Politique des Suds" label is the collective name given to CEPEL's work, which takes the form of concentric circles, combining work on a regional scale ("Sud de France"), research with a specific and original focus on the southern European area ("Sud d'Europe") and, depending on opportunities, research on territories beyond the narrow Western world ("Sud global").As part of the "first circle", Emmanuel Négrier co-manages the INROC project (for "INvention de la Région OCcitanie"), a research operation coordinated with CERTOP (Toulouse). At the same time, it is a collective project within the laboratory, in which several members participate, as well as within the Montpellier site, insofar as it welcomes researchers from other laboratories (ART-DEV, LIRDEF, INNOVATION-INRA) The main idea is to use the singular phenomenon of mergers between regions (ex-Languedoc-Roussillon and ex-Midi-Pyrénées) to reinterrogate French-style regionalization, often seen as intrinsically weak and dependent (symbolically, financially and politically) on the central state. This retrospective, forward-looking and critical examination combines two dimensions: that of identifications (regionalism, political culture, territorial imaginaries) and that of public policies. They will be in useful dialogue with the results of the BAROC project, already mentioned. Beyond its regional focus, this project is also intended to contribute to a more general analysis of mergers and changes in territorial scale. Aurélia Troupel and Michel Cattla (CERTOP) have joined forces to study the sociology of elected representatives in the new Occitanie region.The second line of research in this group is represented by the specialized research on Southern Europe that has been one of CEPEL's hallmarks. Hubert Peres and Christophe Roux will attempt to give an account of the recompositions of the Spanish political system, combining a synthesis of previous achievements with a comparative appreciation of the innovations that are currently taking place in this Iberian democracy in unexpected ways. This dimension will be part of a wider, networked research perspective pursued by Christophe Roux on the comparative dynamics of South European political systems. Following on from the Observatoire du Changement Politique en Europe du Sud (Observatory of Political Change in Southern Europe) set up in the early 2000s in partnership with the University of Barcelona, the aim will be to understand the logic of partisan, electoral and institutional recompositions.

Last but not least, a number of works aim to capture a "global South".

In this respect, Jean-Yves Dormagen is leading the "Tunisia in transition" project. Begun in 2017 in conjunction with the 3ich Tounsi association, it will run until 2021. It aims to study the dynamics of opinion and participation in elections by Tunisian citizens in the context of the democratic transition the country is undergoing. The presidential and legislative elections scheduled for October and December 2019 are one of the highlights of the project. The aim of this program is to better understand the logics of vote production within the new Tunisian democracy. In particular, it aims to better understand the factors that explain the massive non-registration (nearly 40% of the population) and abstention observed during elections (only 33% turnout in the 2018 municipal elections). The aim is also to better understand the main cleavages and mechanisms of identification with reference groups (religious, social, tribal...) that structure electoral choices. Finally, the aim is to understand the factors that explain the profound political disenchantment that accompanies this phase of political transition. To achieve this, the research program is based on a combination of very large-scale quantitative surveys and qualitative approaches. Over the 2017-2019 period, some 20 representative surveys will have been carried out, including 3 involving more than 10,000 people interviewed face-to-face in their homes. By the end of the project, around 1 in 400 Tunisians will have been interviewed as part of this program. These unusually large-scale databases should enable a detailed statistical analysis of the dynamics at work during the democratic transition. Direct observations and focus groups are also being carried out to gather the qualitative material essential for analyzing this decisive moment in Tunisian history.Marc Smyrl is leading a project on the transformation of integration and social innovation policies in Turkey. Prepared by preliminary publications at the end of the last contract, in collaboration with colleagues at Istanbul University, this project has been designated a priority by the European Union and international organizations such as the OECD and the World Bank. Its main innovative feature is the application to social integration of instruments centered on the participatory development of instruments and approaches aimed at integration. As a first effort, focusing on Turkish policies for the integration of Syrian refugees, did not obtain the Franco-Turkish funding requested in 2018 (ANR-TUBITAK partnership), our intention is to reapply in 2020 to this program, as well as to the Partenariat Hubert Curien "Bosphore", associating an enlarged team from CEPEL including colleagues specializing in quantitative methods and innovation in medicine, with a view to applying for enlarged European funding.